Delta, United en Hertz, en een haffeltje andere ondernemingen hebben hun banden met de NRA gekapt. Soms konden leden van de NRA korting krijgen, soms credit cards met NRA logo erop, dat soort dingen. Het zorgde ervoor, zoals al deze dingen doen – denk aan de voor de meeste mensen totaal nutteloze frequent flyer miles – dat mensen hun bedrijf kozen boven een ander.
Nu stappen ze uit. Maar laten we het vooral niet verwarren met het innemen van een principiële stellingname. Ze verdienen geen lof of steun of wat dan ook. Sterker, ik raad u aan te onthouden welke bedrijven zo dicht op de NRA waren gekropen.
Dit was gewoon een zakelijke beslissing omdat ze te veel niet NRA klanten kregen die bezwaar hadden tegen deze banden. De vijf miljoen NRA leden, van wie een flink aantal zo diep in de rimboe zit dat ze nooit vliegen of auto’s huren, zijn minder belangrijk dan de miljoenen anderen en dit is simpelweg negatieve publiciteit die het merk schade kan doen. Strictly business, zou de Godfather zeggen.
Ik vertrouw ze ook voor geen moer, deze bedrijven. Weet u nog dat autobedrijven en andere clubs hun advertenties afzegden toen rechtse radio roeptoeters racistische of anderszins verwerpelijke uitspraken deden of meisjes die pleitten voor beter beschikbare voorbehoedsmiddelen, oa via Obamacare, voor ‘sluts’ werden uitgemaakt. De adverteerders waren al snel weer terug toen niemand keek.
Houdt ze in de gaten, United, Delta, Hertz, Avis, dat soort clubs. Voor je het weet zien ze bij de NRA weer mogelijkheden wat extra binnen te schoffelen.