Term uit de wereld van de publicrelations, gebruikt voor de op een dienblaadje aangeboden mogelijkheid om een mooie foto te maken. In meer brede zin wordt de term gebruikt voor de pogingen om het beeld de boodschap te laten zijn.
Hoe belangrijk beeld is bewees president Reagan. Hij verscheen altijd met een Amerikaanse vlag op de achtergrond en gaf alleen al daarmee een positieve boodschap af. Befaamd is een reportage van de Witte Huis-correspondent van CBS, Lesley Stahl, die liet meten wat de reactie was op twee verschillende items waarbij Reagan sprak tegen een achtergrond van de Amerikaanse vlag. Het ene item had een sterk negatieve voice-over, vol kritiek op Reagan. Het andere was lovend. De kijkers bleken beide items even positief te ervaren. Wat ze zagen had meer invloed dan wat ze hoorden.
Overigens moeten kandidaten wel oppassen dat ze niet in een pose worden gefotografeerd die later problemen oplevert. Imago problemen, wel te verstaan. Dukakis in zijn tank leek een leuke photo opportunity maar het werd een nachtmerrie. John Kerry die een stofvrij pak aandeed bij het bezoek aan een laboratorium. Kerry als windsurfer. Kandidaten doen vaak wat hun publicrelations mensen willen maar ze zouden beter moeten oppassen. Alleen iemand als Clinton bijvoorbeeld kon er mee wegkomen om in de Arsenio Hall Show met een zonnebril op de saxofoon te spelen. Kortom, niet iedere opportunity is het aangrijpen waard.